Ολοκλήρωση προγράμματος «Μικροί Ρήτορες εν δράσει»

Την Παρασκευή, 23-5-2025, ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα Ρητορικής «Μικροί Ρήτορες εν δράσει» που υλοποιήθηκε στο σχολείο μας κατά τη φετινή σχολική χρονιά. Η ομάδα του προγράμματος, πιστή στο ραντεβού της κάθε Παρασκευή μεσημέρι, γνώρισε τους κανόνες που διέπουν τη ρητορική τέχνη, καλλιέργησε το «καλώς λέγειν», ανέπτυξε τις επικοινωνιακές της δεξιότητες, ασκήθηκε όχι μόνο να μιλάει σωστά, αλλά και να ακούει. Τα θέματα για τα οποία οι μαθήτριες προσπάθησαν να πείσουν πολλά…  Τι λέτε; Πρέπει να διαλέγουν οι μαθητές τα μαθήματα που θα διδαχθούν στο Γυμνάσιο ή όχι; Είναι καλύτερα να ζει κάποιος στην πόλη ή στο χωριό; Τα παιδιά κάτω των δεκαέξι ετών πρέπει να έχουν πρόσβαση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης; Η χρήση του πλαστικού πρέπει να απαγορευτεί εντελώς; Η σχολική βιβλιοθήκη είναι απαραίτητη στο σύγχρονο σχολείο; Η αλήθεια είναι πάντα προτιμότερη από το ψέμα; Αυτά είναι κάποια ενδεικτικά μόνο θέματα σχετικά με τα οποία οι ομάδες μας επιχειρηματολόγησαν στηρίζοντας αντίθετες απόψεις και προσπαθώντας να πείσουν για τις θέσεις τους. Και όλα αυτά μέσα σε ένα πνεύμα συνεργασίας και συλλογικότητας! Ελπίζουμε τα παιδιά μας να ευχαριστήθηκαν το φετινό τους ταξίδι στην τέχνη του Λόγου και της Λογικής και να το θυμούνται ευχάριστα. Άλλωστε ένας από τους στόχους μας ήταν και η ψυχαγωγία των εμπλεκομένων (ψυχαγωγία=αγωγή ψυχής) !

Συμμετοχή του 1ου Γυμνασίου Χαλκηδόνας στο 3ο Πανελλήνιο Μαθητικό Συνέδριο με τίτλο: «Είμαι γιατί είμαστε. Συζητάμε δράσεις και πρακτικές για την ομαλή ένταξη και την ειρηνική συμβίωση στο σχολείο».

Με στόχο την ενίσχυση  του πνεύματος συνεργασίας και αφετέρου τη μείωση των εντάσεων και της παραβατικής συμπεριφοράς μεταξύ των μαθητών/τριών εντός των σχολικών μονάδων, η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με την Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας και άλλους φορείς  διοργάνωσε με μεγάλη επιτυχία στον φιλόξενο χώρο του ΕΠΑΛ Σταυρούπολης το 3ο Πανελλήνιο Μαθητικό Συνέδριο με τίτλο:

«Είμαι γιατί είμαστε. Συζητάμε δράσεις και πρακτικές για την ομαλή ένταξη και την ειρηνική συμβίωση στο σχολείο».

Η ανταπόκριση ήταν μεγάλη. Το 1ο Γυμνάσιο Χαλκηδόνας συμμετείχε άλλη μια φορά στο Συνέδριο παρουσιάζοντας τις δράσεις που υλοποιήθηκαν στο σχολείο με στόχο τη μείωση και γιατί όχι και την εξάλειψη της παραβατικής συμπεριφοράς και της ενδοσχολικής βίας. Επιθυμούμε ένα σχολείο όπου κανείς δε θα φοβάται και ο καθένας θα μπορεί να είναι ο εαυτός του. Γιατί το σχολείο ανήκει σε όλους και όλες  μας και πρέπει να μπορούν οι μαθητές και οι μαθήτριες  να περνάν εκεί όμορφα τα εφηβικά τους χρόνια!

Η λειτουργία της σχολικής βιβλιοθήκης, όπου τα παιδιά καθημερινά μπορούν να βρίσκουν (τους) φίλους (τους), να συζητούν, να παίζουν, να διαβάζουν, η ανάγνωση ολόκληρων λογοτεχνικών έργων με θέμα τη σχολική βία που έδωσαν την αφορμή να τεθούν πολλά θέματα που απασχολούν τα παιδιά,  η καλλιτεχνική τους έκφραση μέσα από σχετικά ποιήματα, τη ζωγραφική αλλά (με τη βοήθεια της κ. Χαριζάνη) και με αφίσες, με δράσεις που ενισχύουν την ομαδικότητα και την ανάληψη ευθυνών, όπως διδακτικές επισκέψεις, αθλητικούς αγώνες, θεατρικές παραστάσεις (όχι μόνο ως θεατές αλλά και ως ηθοποιοί), περιβαλλοντικές, πολιτιστικές και φιλανθρωπικές δράσεις, οργάνωση σχολικών εορτών και πολλά άλλα, οι μαθητές και οι μαθήτριες μας ένιωσαν ότι είναι ομάδα, ότι ο ένας στηρίζει τον άλλο!

Η πολύ όμορφη παρουσίαση του σχολείου μας που εισέπραξε το θερμό χειροκρότημα των παρευρισκομένων  περιλάμβανε αρχικά την παρουσίαση των δράσεων μας και των έργων των παιδιών μέσα από ένα ppt και την έξοχη ανάγνωσή τους από τη μαθήτριά μας Ρένια Αγγελίδου. Το βασικό μήνυμα των παιδιών μας το παρουσίασαν στη σκηνή πολύ όμορφα οι μαθήτριες Μπάκα Ιωάννα, Νούση Κορίνα, Τριανταφυλλίδου Αλίνα και Φωταρούδη Μυρτώ. Τέλος το τραγούδι μας «Μη σωπάσεις» σε στίχους Ραφαηλίας Μπαλτζή, μουσική Τριχάνη Μαριλένας ερμήνευσαν ενθουσιάζοντας το κοινό οι Τριχάνη Μαριλένα, Τσακίρη Σμαράγδα και Πατσίδης Δημοσθένης.

Την ευθύνη για την οργάνωση της παρουσίασης του σχολείου μας  ανέλαβαν οι εκπαιδευτικοί κ. Ζερβού Σοφία,  κ. Αμοιρίδης Κωστής και κ. Πολύζου Ελένη με τη βοήθεια και της κ. Γκίντερ Ήρας. Οι δράσεις όμως που παρουσιάστηκαν με στόχο την πρόληψη της παραβατικής συμπεριφοράς οργανώθηκαν και εκπονήθηκαν από τη Διεύθυνση και το σύνολο των εκπαιδευτικών και μαθητών του σχολείου μας. Γιατί είμαστε ομάδα!

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΣΕ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΨΥΧΟΛΟΓΟ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΜΑΣ. ΘΕΜΑ: «ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕΤΑΞΥ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ»

Αγαπητοί γονείς και κηδεμόνες,

Την Δευτέρα 5-5-2025 και ώρα 6.00 μ.μ.  σας προσκαλούμε σε  ενημερωτική διαδικτυακή συνάντηση με θέμα «Επικοινωνία μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών» . Κεντρική ομιλήτρια θα είναι η κ. Ορφανού Αλεξάνδρα, ψυχολόγος του σχολείου μας. Η συνάντηση αποτελεί μέρος μιας σειράς δράσεων με στόχο τη συνεργασία σχολείου και οικογένειας για την σωστή διαχείριση και αντιμετώπιση των θεμάτων που έχουν σχέση με τους/τις εφήβους/ες μαθητές/τριες  μας. Θα είναι μεγάλη μας χαρά να συμμετάσχετε όλοι στη συνάντηση.

Η συνάντηση θα πραγματοποιηθεί στο link:

https://minedu-secondary.webex.com/meet/gekazan

2 Απριλίου, Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου

Στις 2 Απριλίου, ημέρα γενεθλίων του σπουδαίου Δανού παραμυθά Χανς Κρίστιαν Άντερσεν (2 Απριλίου 1805) γιορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου. Ο εορτασμός αυτός καθιερώθηκε από τη Διεθνή Οργάνωση Βιβλίων για τη Νεότητα (International Board on Books for Young People-IBBY) το 1966,  με σκοπό να εμπνεύσει στα παιδιά την αγάπη για το διάβασμα και να στρέψει την προσοχή των μεγάλων στα παιδικά βιβλία.

Το θέμα της Διεθνούς Ημέρας Παιδικού Βιβλίου για το 2025 είναι “Η ελευθερία της φαντασίας” και το σύνθημα η τελευταία πρόταση του ποιήματος «Η γλώσσα των εικόνων» (Rian Visser):

«Φτιάξτε εικόνες για το ποίημά μου και παρακαλώ αισθανθείτε ελεύθεροι: αυτές οι λέξεις σας ανήκουν, παρόλο που προήλθαν από εμένα».

Το παιδικό βιβλίο είναι ένας τρόπος ψυχαγωγίας και ένα πολύτιμο εργαλείο μάθησης που βοηθά τα παιδιά να αντιληφθούν τον κόσμο γύρω τους και να εκφράσουν τα συναισθήματά τους .Η δύναμη που έχουν οι λέξεις και οι εικόνες δίνουν στο παιδί τη δυνατότητα να ταξιδέψει στο χώρο της φαντασίας, να ονειρευτεί, να αισθανθεί και να σκεφτεί. Άλλωστε οι ιστορίες των βιβλίων είναι φτερά που μας επιτρέπουν να πετάμε ψηλά κάθε μέρα.

Με αφορμή αυτήν την ημέρα οι μαθητές της Α΄ και Β΄ Γυμνασίου του Σχολείου μας θυμήθηκαν το δικό τους αγαπημένο βιβλίο που με την ιστορία του τους ταξίδεψε πρόσφατα ή παλαιότερα και εξακολουθεί να έχει μια θέση στην καρδιά τους. Τα δικά τους λοιπόν «αγαπημένα» στην παρακάτω εικόνα:

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ΘΩΜΑ ΚΟΡΟΒΙΝΗ

Την Τρίτη 1-4-25 οι μαθήτριες του σχολείου μας που συμμετέχουν στο πολιτιστικό πρόγραμμα «Μικροί ρήτορες εν δράσει» είχαν την χαρά να συναντηθούν με τον γνωστό συγγραφέα της Θεσσαλονίκης Θωμά Κοροβίνη σε εκδήλωση που διοργάνωσε το 1ο ΓΕΛ Χαλκηδόνας.

Ο Θωμάς Κοροβίνης, φιλόλογος εκπαιδευτικός, συγγραφέας, μουσικός, λαογράφος, ερευνητής του ελληνικού και τουρκικού λαϊκού πολιτισμού, με ρίζες από την Πόλη, προσκάλεσε τους μαθητές των δύο σχολείων σε έναν ανοιχτό διάλογο στον οποίο αυτοί πρόθυμα ανταποκρίθηκαν. Με τον αυθορμητισμό που διακρίνει την ηλικία τους οι μαθητές εξέφρασαν όλες τους τις απορίες στον συγγραφέα σχετικά με το περιεχόμενο, την πηγή έμπνευσης και τη διαδικασία συγγραφής του λογοτεχνικού έργου, την ελληνική γλώσσα καθώς και για άλλα θέματα που τα παιδιά έθεσαν στον συνομιλητή τους. Ο κ. Θωμάς Κοροβίνης  με προθυμία απάντησε σε όλες τις ερωτήσεις των μαθητών μέσα από έναν γόνιμο κι ευχάριστο διάλογο.

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στο τελευταίο έργο του συγγραφέα, το  αφήγημα «Σταυροί στο ακροθαλάσσι», από το οποίο διαβάστηκαν και αποσπάσματα. Το έργο έχει διαλογική μορφή και στηρίζεται στις συζητήσεις ανάμεσα στον συγγραφέα και τη γιαγιά του, εστιάζοντας στον θάνατο του γιου της από νάρκη το 1945. Η γιαγιά Ελπινίκη, πρόσφυγας από τη Θράκη, διδάσκει τον πόνο των ανθρώπων και των πραγμάτων μέσω της πείρας της, αντανακλώντας το ήθος των Ρωμιών προσφύγων πρώτης γενιάς.

Ευχαριστούμε θερμά τον συγγραφέα που μας τίμησε με αυτή τη συνάντηση, όπως επίσης και το 1ο ΓΕΛ Χαλκηδόνας για τη φιλοξενία του.

Συνοδοί καθηγητές: Πολύζου Ελένη, Γκίντερ Ήρα