Την Παρασκευή 11 Απριλίου 2025, μαθητές και μαθήτριες της Β΄Γυμνασίου του σχολείου μας τραγούδησαν τα κάλαντα του Λαζάρου σε σχολικές μονάδες του Δήμου Χαλκηδόνας, αλλά και σε κεντρικά σημεία της Χαλκηδόνας και των Κουφαλίων, δίνοντας ένα άλλο χρώμα στην τελευταία ημέρα του σχολείου ενόψει των διακοπών του Πάσχα, τηρώντας παράλληλα ένα τόσο όμορφο έθιμο του τόπου μας. Η πρωτοβουλία ανήκει στα παιδιά μας και έγινε πράξη με την πολύτιμη συμβολή των εκπαιδευτικών μας, κ. Κωστή Αμοιρίδη (Καλλιτεχνικών) και κ. Λένα Τσαγκαλίδου (Μουσικής), οι οποίοι και συνόδευσαν τα παιδιά στα Κάλαντα.
Ευαισθητοποίηση του μαθητικού πληθυσμού σε θέματα σεξουαλικής αγωγής και Υγείας
Στο πλαίσιο προγράμματος συνεργασίας των Υπουργείων Υγείας και Παιδείας για την “Ευαισθητοποίηση και ενημέρωση του μαθητικού πληθυσμού σε θέματα σεξουαλικής αγωγής και Υγείας”, την εβδομάδα 7/4 έως 11/4/2025, οι μαθητές και οι μαθήτριες του 1ου Γυμνασίου Χαλκηδόνας ενημερώθηκαν αρχικά ανά τάξη και ανά φύλο και την τελευταία ημέρα όλοι και όλες μαζί, από την μαία του Κέντρου Υγείας Κουφαλίων, κ. Παπαγιαννάτου Αθηνά για τις θεματικές ενότητες: 1. Είμαι έφηβος. Τι μου συμβαίνει; 2. Είμαι έφηβη. Τι μου συμβαίνει; 3. Σεξουαλική αγωγή για αγόρια. 4. Σεξουαλική αγωγή για κορίτσια. 5. Οι σχέσεις στην εφηβεία -τα δύο φύλα.

https://www.moh.gov.gr/articles/health/dieythynsh-prwtobathmias-frontidas-ygeias/draseis-kai-programmata-agwghs-ygeias/agwgh-ygeias/draseis-kai-parembaseis-eyaisthhtopoihshs-kai-enhmerwshs-toy-mathhtikoy-plhthysmoy/draseis-kai-parembaseis-eyaisthhtopoihshs-kai-enhmerwshs-gia-thn-seksoyalikh-kai-anaparagwgikh-ygeia
Καλό Πάσχα
Ο Σύλλογος διδασκόντων του 1ου Γυμνασίου Χαλκηδόνας σας εύχεται καλό Πάσχα με υγεία. Καλή Ανάσταση!

2 Απριλίου, Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου
Στις 2 Απριλίου, ημέρα γενεθλίων του σπουδαίου Δανού παραμυθά Χανς Κρίστιαν Άντερσεν (2 Απριλίου 1805) γιορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου. Ο εορτασμός αυτός καθιερώθηκε από τη Διεθνή Οργάνωση Βιβλίων για τη Νεότητα (International Board on Books for Young People-IBBY) το 1966, με σκοπό να εμπνεύσει στα παιδιά την αγάπη για το διάβασμα και να στρέψει την προσοχή των μεγάλων στα παιδικά βιβλία.
Το θέμα της Διεθνούς Ημέρας Παιδικού Βιβλίου για το 2025 είναι “Η ελευθερία της φαντασίας” και το σύνθημα η τελευταία πρόταση του ποιήματος «Η γλώσσα των εικόνων» (Rian Visser):
«Φτιάξτε εικόνες για το ποίημά μου και παρακαλώ αισθανθείτε ελεύθεροι: αυτές οι λέξεις σας ανήκουν, παρόλο που προήλθαν από εμένα».
Το παιδικό βιβλίο είναι ένας τρόπος ψυχαγωγίας και ένα πολύτιμο εργαλείο μάθησης που βοηθά τα παιδιά να αντιληφθούν τον κόσμο γύρω τους και να εκφράσουν τα συναισθήματά τους .Η δύναμη που έχουν οι λέξεις και οι εικόνες δίνουν στο παιδί τη δυνατότητα να ταξιδέψει στο χώρο της φαντασίας, να ονειρευτεί, να αισθανθεί και να σκεφτεί. Άλλωστε οι ιστορίες των βιβλίων είναι φτερά που μας επιτρέπουν να πετάμε ψηλά κάθε μέρα.
Με αφορμή αυτήν την ημέρα οι μαθητές της Α΄ και Β΄ Γυμνασίου του Σχολείου μας θυμήθηκαν το δικό τους αγαπημένο βιβλίο που με την ιστορία του τους ταξίδεψε πρόσφατα ή παλαιότερα και εξακολουθεί να έχει μια θέση στην καρδιά τους. Τα δικά τους λοιπόν «αγαπημένα» στην παρακάτω εικόνα:

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ΘΩΜΑ ΚΟΡΟΒΙΝΗ
Την Τρίτη 1-4-25 οι μαθήτριες του σχολείου μας που συμμετέχουν στο πολιτιστικό πρόγραμμα «Μικροί ρήτορες εν δράσει» είχαν την χαρά να συναντηθούν με τον γνωστό συγγραφέα της Θεσσαλονίκης Θωμά Κοροβίνη σε εκδήλωση που διοργάνωσε το 1ο ΓΕΛ Χαλκηδόνας.
Ο Θωμάς Κοροβίνης, φιλόλογος εκπαιδευτικός, συγγραφέας, μουσικός, λαογράφος, ερευνητής του ελληνικού και τουρκικού λαϊκού πολιτισμού, με ρίζες από την Πόλη, προσκάλεσε τους μαθητές των δύο σχολείων σε έναν ανοιχτό διάλογο στον οποίο αυτοί πρόθυμα ανταποκρίθηκαν. Με τον αυθορμητισμό που διακρίνει την ηλικία τους οι μαθητές εξέφρασαν όλες τους τις απορίες στον συγγραφέα σχετικά με το περιεχόμενο, την πηγή έμπνευσης και τη διαδικασία συγγραφής του λογοτεχνικού έργου, την ελληνική γλώσσα καθώς και για άλλα θέματα που τα παιδιά έθεσαν στον συνομιλητή τους. Ο κ. Θωμάς Κοροβίνης με προθυμία απάντησε σε όλες τις ερωτήσεις των μαθητών μέσα από έναν γόνιμο κι ευχάριστο διάλογο.
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στο τελευταίο έργο του συγγραφέα, το αφήγημα «Σταυροί στο ακροθαλάσσι», από το οποίο διαβάστηκαν και αποσπάσματα. Το έργο έχει διαλογική μορφή και στηρίζεται στις συζητήσεις ανάμεσα στον συγγραφέα και τη γιαγιά του, εστιάζοντας στον θάνατο του γιου της από νάρκη το 1945. Η γιαγιά Ελπινίκη, πρόσφυγας από τη Θράκη, διδάσκει τον πόνο των ανθρώπων και των πραγμάτων μέσω της πείρας της, αντανακλώντας το ήθος των Ρωμιών προσφύγων πρώτης γενιάς.
Ευχαριστούμε θερμά τον συγγραφέα που μας τίμησε με αυτή τη συνάντηση, όπως επίσης και το 1ο ΓΕΛ Χαλκηδόνας για τη φιλοξενία του.
Συνοδοί καθηγητές: Πολύζου Ελένη, Γκίντερ Ήρα

Τετραήμερη εκπαιδευτική εκδρομή της Γ΄Γυμνασίου
Από την Τετάρτη 26/3/25 έως και το Σάββατο 29/3/2025, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Γ΄ Γυμνασίου με τη συνοδεία των εκπαιδευτικών Κ. Αμοιρίδη, Σ. Ζερβού, Δ. Τσαλαγράδα, στο πλαίσιο εκπαιδευτικού προγράμματος, επισκέφτηκαν τα Ιωάννινα και την Κέρκυρα.
Στα Ιωάννινα, είχαν την ευκαιρία να επισκεφτούν το Μουσείο Αλή Πασά στο Νησάκι των Ιωαννίνων, το Κάστρο, το Ιτς Καλέ, την κεντρική αγορά της πόλης και την υπέροχη λίμνη Παμβώτιδα. Στο νησί των Φαιάκων, οι μαθητές/τριες περιηγήθηκαν στην Παλαιά Πόλη της Κέρκυρας (Παλαιό Φρούριο, Δωρικός ναός του Αγίου Γεωργίου) και επισκέφτηκαν το μουσείο Casa Parlante, παίρνοντας μια γεύση της ζωής των μεγαλοαστών στα τέλη του 19ου αι., ενώ περιδιάβηκαν στην περίφημη πλατεία Σπιανάδα και το Λιστόν. Επίσης, επισκέφτηκαν πολυβραβευμένο εργοστάσιο παραγωγής κουμ-κουάτ, το Μουσείο Ασιατικής Τέχνης, τον Ιερό Ναό του Αγ. Σπυρίδωνα στην παλιά πόλη της Κέρκυρας και την περιοχή Κανόνι με το εκκλησάκι της Παναγίας – σήμα κατατεθέν του νησιού. Επιπρόσθετα, επισκέφτηκαν το εξαιρετικό Ενυδρείο Corfu Aquarium στην περιοχή της Παλαιοκαστρίτσας. Τέλος, κατά την επιστροφή περιηγήθηκαν στο γραφικό Μέτσοβο.
Δυστυχώς, δεν χωρούν εδώ όλα τα όμορφα τοπία και οι εξαιρετικοί χώροι που βρεθήκαμε, είμαστε σίγουροι όμως ότι έχουν έναν ξεχωριστό τόπο στο νου και την καρδιά των μαθητών/τριών μας!

Δελτίο Τύπου για Πρότυπα, Ωνάσεια και Πειραματικά σχολεία
Αγαπητοί γονείς και κηδεμόνες,
σας παραθέτουμε, για ενημέρωσή σας, στον παρακάτω σύνδεσμο δελτίο τύπου για την εισαγωγή στα Πρότυπα, στα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία, στα Πρότυπα Εκκλησιαστικά Σχολεία και στα Πειραματικά Σχολεία για το σχολικό έτος 2025-2026 καθώς και την Υ.Α. Αριθμ. 31737/Δ6 : «Ρύθμιση θεμάτων σχετικά με την εισαγωγή μαθητών σε Πρότυπα Σχολεία, σε Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία, σε Πρότυπα Εκκλησιαστικά Σχολεία και σε Πειραματικά Σχολεία (ΦΕΚ Β’ 1391):
https://www.minedu.gov.gr/news/61061-24-03-25-apo-simera-24-3-eos-kai-tis-7-4-oi-aitiseis-gia-eisagogi-sta-protypa-sta-dimosia-onaseia-sxoleia-sta-protypa-ekklisiastika-sxoleia-kai-sta-peiramatika-sxoleia
Συμμετοχή 1ου Γυμνασίου Χαλκηδόνας στις εορταστικές εκδηλώσεις του Δήμου Χαλκηδόνας
Το σχολείο μας συμμετείχε στις εορταστικές εκδηλώσεις του Δήμου Χαλκηδόνας με εκπροσώπηση εκ μέρους των εκπαιδευτικών από την κ. Πολύζου Ε. και τον κ. Καζαντζίδη Γ. στην επίσημη δοξολογία στον Ι.Ν. Αγ. Παντελεήμονος καθώς και με τη συμμετοχή αγήματος παρέλασης συνοδευόμενο απο τον εκπαιδευτικό κ. Πολυνό. Χρόνια πολλά και συγχαρητήρια σε όλους τους συμμετέχοντες.




Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης: Η Τέχνη είναι η Φωνή μας!
Η 21η Μαρτίου, η πρώτη μέρα της Άνοιξης, της εποχής του φωτός και της αισιοδοξίας, ανακηρύχθηκε Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης από την Εκπαιδευτική Επιστημονική και Πολιτιστική Οργάνωση των Ηνωμένων Εθνών το 1999.
Η αρχική έμπνευση για την Ημέρα Ποίησης ανήκει στον ποιητή, πεζογράφο και εικαστικό Μιχαήλ Μήτρα, που πρότεινε τον εορτασμό της στην Εταιρεία Συγγραφέων το φθινόπωρο του 1997. Καθοριστικό ρόλο για τη καθιέρωσή της σε παγκόσμια κλίμακα, την 21 Μαρτίου κάθε έτους, διαδραμάτισε ο Βασίλης Βασιλικός, πρέσβης της Ελλάδας στην Unesco τότε, που έκανε τη σχετική πρόταση στο Εκτελεστικό Συμβούλιο του οργανισμού.
Στο πλαίσιο των δράσεων που διοργανώνει το σχολείο μας για την πρόληψη και καταπολέμηση του σχολικού εκφοβισμού (συμμετοχή στο Μαθητικό Συνέδριο «Είμαι γιατί είμαστε. Συζητάμε δράσεις και πρακτικές για την ομαλή ένταξη και την ειρηνική συμβίωση στο σχολείο» με συντονίστριες τις εκπαιδευτικούς κ. Ελένη Πολύζου και κ. Σοφία Ζερβού) και την εμπέδωση κουλτούρας συνεργασίας, οι μαθητές/τριες μας δίνουν και φέτος το ποιητικό τους παρόν, εξωτερικεύοντας τις σκέψεις, τα συναισθήματά τους, τους φόβους τους αλλά και τις ελπίδες τους, την απαίτησή τους για έναν κόσμο που θα τους χωράει όλους, χωρίς εξαιρέσεις και αποκλεισμούς, με μία σειρά ποιημάτων που έγραψαν για το θέμα του σχολικού εκφοβισμού… Ένα θέμα που δυστυχώς εξακολουθεί να απασχολεί την ελληνική και όχι μόνο κοινωνία αλλά και ένα θέμα που πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα, ώστε σύντομα να αποτελεί μια μακρινή και δυσάρεστη ανάμνηση.
Δώσε αγάπη
Μην πληγώνεις με κακία,
δώσε αγάπη, όχι βία.
Καν’ τους όλους μια αγκαλιά,
για να ανθίσει κι η δική μας η γενιά.
Ξέρεις ποιο είναι το σωστό.
Καν’ το για όλων το καλό.
Και άμα δεις ποτέ σου βία,
σου ‘χει δοθεί μια ευκαιρία
Βοήθα εκείνο το παιδί,
σώσε την πληγωμένη του ψυχή
Και να δεις που κάποια μέρα
κάποια μάνα θα σε ευχαριστεί,
γιατί το ίδιο θα θελες και συ,
να έχει κάνει το δικό σου το παιδί.
Α.Τ.
Ας γίνουμε φωνές
Στη γωνιά του σχολείου περνά μια φωνή,
σιγανή και πληγωμένη δίχως καμιά κραυγή,
μοναχά κάτι λέξεις που πληγώνουν βαθιά
και στο μυαλό γυρνάνε όλη μέρα πια.
Ας γίνουμε φωνές για όσους δε μιλούν,
να σπάσουμε τη σιωπή,
να τους δώσουμε φτερά να βρουν,
να βάλουμε ένα τέλος
σε όλα αυτά που μας στερούν,
αυτά που μας στοιχίζουν τη ζωή,
το δρόμο να ανοίξει η ελπίδα
για μια νέα αρχή.
Γαϊτανίδου Ειρήνη

Μπούλιγκ
Από τα χέρια του τον έπιαναν και συνέχεια τον χτυπούσαν
μα όταν τους έβλεπε μακριά του περπατούσαν.
Καθώς τους έβλεπε, άλλαζε δρόμο
έχοντας καθημερινά τον ίδιο φόβο.
Στο σχολείο δεν ήθελε να πάει
γιατί φοβόταν μη και τις φάει.
Κάθε μέρα έκλαιγε
μα στους γονείς του δεν το έλεγε.
Γι’ αυτό η σιωπή πρέπει να σπάσει
και άλλους ανθρώπους μη διχάσει.
Ιτούδης Βαγγέλης
Γίνε η φωνή
Όμως η σιωπή δεν είναι η λύση,
μην αφήνεις το σκοτάδι να σε κλείσει.
Μίλα, φώναξε, μη φοβηθείς,
η δύναμή σου είναι να αντισταθείς
Κι εσύ που βλέπεις, μην μένεις μακριά,
μια λέξη σου μόνο μπορεί ν’ αλλάξει αυτά.
Το bullying σκοτώνει, μην το αγνοείς,
γίνε η φωνή, μη φοβηθείς
Κουμαρά Βάσια

Μια λέξη, μια κίνηση είναι μόνο!
Οι άλλοι γελούν
αλλά δεν καταλαβαίνουν,
μόνο βλέπουν, δεν κατανοούν.
Εσύ νιώθεις δυστυχία,
αν όμως δε μιλήσεις,
για τους άλλους είναι
επιτυχία.
Μπορείς να βρεις τη δύναμη,
να μιλήσεις,
όσα έχεις περάσει,
να τα δείξεις.
Μην το σκέφτεσαι.
Όλοι θα ‘μαστε δίπλα σου,
εγώ, αυτός, αυτοί,
σύμμαχοί σου παντοτινοί.
Μια λέξη, μια κίνηση είναι μόνο.
Στο τέλος εσύ θα πάρεις το θρόνο!
Ντανιέλα Κελέσι.
Δεν είσαι μόνος
Μην σκύβεις το κεφάλι, άκου,
η φωνή σου έχει αξία.
Κανείς δεν πρέπει να φοβάται,
κανείς να ζει με την αγωνία.
Τα λόγια που σε πληγώνουν,
μην τ’ αφήσεις να σε σβήσουν.
Σαν κύμα ύψωσε τη δύναμη,
μην τους αφήσεις να σε λυγίσουν.
Δεν είσαι μόνος, κοίτα γύρω,
υπάρχουν χέρια να σε κρατήσουν.
Κι όταν το φως ξανά χαράξει,
ό,τι σε τρόμαζε θα σβήσει.
Κισσερούδης Παναγιώτης
Μαζί μπορούμε!
Σαν μαύρη σκιά, φόβος και ντροπή,
στο διάδρομο κρυφά, σιωπηρή πληγή.
Λόγια σαν βέλη, πονάνε βαθιά,
στην ψυχή χαράζουν μια πληγή σκληρά.
Μάτια γεμάτα δάκρυα, κρυμμένα απ’ όλους,
φωνή που σβήνει ανάμεσα στους φόβους.
Μια μοναξιά που σβήνει κάθε ελπίδα,
Ένα παιδί που σιωπά χωρίς καμιά ασπίδα.
Μα η σιωπή δε λύνει το πρόβλημα αυτό,
η φωνή σου ας ακουστεί δυνατά παντού.
Μίλα, φώναξε, μη φοβηθείς,
γιατί μαζί μπορούμε, θα βγεις νικητής.
Μπλούκου Σοφία
Σπάσε την αλυσίδα!
Σκιές στο διάδρομο, ψίθυροι κρυφοί.
Μια καρδιά που πονά, δάκρυα σιωπηλά.
Λόγια σα μαχαίρια την ψυχή χτυπούν.
Φόβος, μεγάλος και ανείπωτος.
Μην κλείνεις τα μάτια, μη μένεις σιωπηλός.
Έχεις τη δύναμη μέσα σου, είσαι γεμάτος φως.
Μίλα, φώναξε δυνατά.
Μην κρατάς μυστικά.
Δεν είσαι μόνος, υπάρχουν φίλοι πιστοί
που θα σε στηρίξουν κάθε στιγμή.
Σπάσε την αλυσίδα, βρες το θάρρος να μιλήσεις,
ο εκφοβισμός δεν έχει θέση στην ψυχή μας.
Αγάπη και σεβασμός χρειάζεται μόνο
Και θα κτίσουμε έναν κόσμο
που θα χωράμε όλοι!
Άννα Σαλίου-Σκαφιδά Αθανασία
Το Λουζεράκι
Στην τάξη μια σκιά μικρή,
μια λέξη κάνει την πληγή.
Μα πίσω από το βλέμμα αυτό,
κρύβεται φως κι ουρανός ανοιχτός.
Φόβοι, ψίθυροι, σιωπή,
μια μάχη κάθε πρωί.
Όμως μια σπίθα, μια φωνή,
δίνει δύναμη να βγει.
Γιατί όποιος μόνος προχωρά,
κάποτε φτερά θα βγάλει,
και το Λουζεράκι τελικά,
θα γίνει φως που δεν σβήνει πάλι.
Γαβριέλα Τούσια
Το κρυφό μου μυστικό
Νιώθω σαν να μην έχω φωνή,
μα μέσα μου υπάρχει κάτι που λέει ότι μπορώ να γίνω δυνατή.
Η καθημερινότητα μου πλέον είναι σιωπηλή,
ελπίζω πως κάποια μέρα λύση θα δοθεί.
Το βλέμμα των συμμαθητών μου τρομαχτικό,
καθώς με βλέπουν κοντά τους να περπατώ.
Το κουδούνι χτυπά δυνατά
και η καρδιά μου ραγίζει σε λίγα λεπτά.
Όμως η ώρα περνάει αργά
και οι σκέψεις βαραίνουν βασανιστικά.
Τσακίρη Ουρανία
Bulling
Στην αυλή που γελάει το φως,
γεννιέται η σκιά του φόβου,
ένα παιδί κρύβει τον πόνο του
στο βλέμμα του το θολό.
Μα τα λόγια σαν πέτρες βαραίνουν,
και τα χέρια που χτυπούν, πληγώνουν,
τα όνειρα γίνονται καπνός,
κι η καρδιά ραγίζει, σωπαίνει.
Μα δεν είναι αόρατο το φως,
υπάρχουν χέρια που απλώνονται,
κι η αγάπη είναι πιο δυνατή
από κάθε λόγο που πληγώνει.
Ας σπάσουμε τις αλυσίδες της σιωπής,
να μιλήσουμε για ό,τι πονά,γιατί η δύναμη είναι στην ψυχή,
και η καρδιά δεν είναι μόνη της πια.
Μάρκου Χρυσάνθη-Μηνασίδης Νίκος
Μια καρδιά πονά
Το παιδάκι το καλό
πηγαίνει στο σχολειό
με έναν προβληματισμό .
Κρυφοκοιτά τ’ άλλα παιδιά
που στο προαύλιο παίζουν φωναχτά
και αυτό ούτε που το κοιτάν.
Φοβάται μην το δει
η δασκάλα στην αυλή
να στεναχωρεί την ψυχούλα του την καλή.
Κλαίει στην γωνιά
και τον χτυπάν όλα τα παιδιά κρυφά.
Και διστάζει να το πει
και απ’ τους γονείς του θα κρυφτεί.
Μισκάκη Αντωνία – Κολοζώφ Χρυσή
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΗΣ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΣΤΗ ΜΕΛ
Τη Δευτέρα 17 Μαρτίου 2025, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Β΄ Τάξης επισκέφτηκαν το εργοστάσιο της Μακεδονικής Εταιρείας Χάρτου στην περιοχή του Αγίου Αθανασίου. Η επίσκεψη υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του μαθήματος της Τεχνολογίας από την κ. Φιλιππίδου Χριστίνα, αλλά εντάσσεται και στις δράσεις του Ενεργού Πολίτη, καθώς οι μαθητές/τριες ενημερώθηκαν για τη διαδικασία και τη σημασία της ανακύκλωσης και τον τρόπο λειτουργίας της κυκλικής οικονομίας.
Τους/τις μαθητές συνόδευσαν, εκτός από την κ. Φιλιππίδου Χριστίνα, η κ. Γκίντερ Ήρα και η κ. Ζερβού Σοφία.
